oavsett vad man tycker om hanteringen senaste veckorna är det omöjligt att bortse från hur kön påverkar hur man beskriver Wallström/Bildt
oavsett vad man tycker om hanteringen senaste veckorna är det omöjligt att bortse från hur kön påverkar hur man beskriver Wallström/Bildt
Det är ju det som blir ironin. I slutändan, vem tillhör inte någon form av minoritet av något slag. Synlig eller osynlig. Och när vi lyfter en av dem för att skapa mångfald och nöjer oss där sen med en axelklapp blir de andra ännu mer osynliggjorda. Det blir absurt.
Varje gång jag går in i en svensk bokhandel känner jag att böckerna som det skyltas med säger något väldigt sorgligt om vår samtid.
Regeringen Löfven är duktig på löften och symbolpolitik. Eftersom de regerar med Alliansens budget och saknar egen riksdagsmajoritet så blir det dock mycket snack och lite verkstad. Det bör alla som politiskt står till höger om Göran Greider vara glada för, för vad är det egentligen som lovas?
Jag är överlag emot politisk inblandning i näringslivet men jag kan också förstå varför man som politiker känner att skattepengarna, för det är de som är inkomsterna som sedan blir vinster, ska användas så effektivt som möjligt. Det är berömvärt.
Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket
Men då kanske man bör fundera ett varv längre än att automatiskt förutsätta att vinst är lika med slöseri. Till att börja med kan man titta på Skatteverkets definition av näringsverksamhet, dvs företagande:
Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst.
Men visst, sådana formuleringar kan ändras. Det man dock ska ta med sig från det är en fundering om vad vinst egentligen är. Vinst är effektiv användning av resurser. Om exempelvis en privatägd vårdcentral har lika nöjda kunder som motsvarande landstingsägd, samma lönenivåer för de anställda men ändå går med en stor vinst, kan det möjlighet tyda på att problemet ligger hos landstinget, inte hos det privata företaget? Kan det vara så att den stora monoliten den offentliga sektorn är en otroligt dålig förvaltare av våra pengar?
Det sägs gärna att vi som är för det nuvarande systemet är ”marknadsfundamentalister”, att vi inte ser längre än vad vår ideologiska näsa räcker. Men på vilket sätt är inställningen att offentligt alltid är bättre än privatdrivet något annat än ideologisk fundamentalism?
Regeringen hotar med att genom lagstiftning kvotera börsbolagsstyrelser så att en jämnare fördelning mellan män och kvinnor uppstår. Det verkar ju väldigt vällovligt och det är svårt att argumentera emot målet; ett mera jämställt samhälle. Men ändamålet helgar inte medlen.
Som sagt så är det inte förvånande att man från politiskt håll vill styra hur skattepengarna inom välfärden används. Men när politiker blandar sig i hur och av vilka privata företag – som agerar utanför välfärden – styrs, då är marknadsekonomin satt på undantag. Jag skulle tro att samtliga politiker och debattörer till höger om Göran Greider egentligen tycker att marknadsekonomin är en bra sak. Det spelar ingen roll hur stor omfördelning välfärdsstaten ägnar sig åt om det inte finns några resurser att omfördela och det är den fria marknaden som skapar dessa resurser. Så snälla politiker, ta er en rejäl funderare innan ni börjar göra marknaden mindre fri.
”Att leva och dö i Grums” på svt 1 just nu. Gränsen mellan tragisk verklighetsskildring och Ulf Malmros-film är hårfin.
Är det någon av er som provat ”Twitter Cards” för din/någon kunds blogg?
En förälder som är emot vaccination kommenterar att barn dör av mässlingen: “Det finns så många andra saker barn dör av”.
Seriöst, kan man verkligen resonera så som förälder utan att vara psykiskt störd?
You know, a world where you occasionally need to connect your computer to stuff using USB, HDMI or – god forbid and I do feel your misery – VGA?
Make sure you have an extra $200 to spend when you buy the new MacBook since you will need:
That’s $177! It’s likely you’ll also need a USB-hub that will probably cost you ten bucks for an okay one and maybe, if you like me work in an environment with flaky wi-fi, you’ll also need the good old Apple USB Ethernet Adapter for an additional $29.
And you know your pretty computer will look really pretty with an adapter sticking out of it, connected to a second adapter, connecter to a third adapter.
But I’m sure it looks great on Jony Ive’s desk.
Johanna Stern blogs about her first impressions of the new Mac Book:
We don’t need all those other ports, Apple says. We are living in a wireless world now, where we can connect most of our peripherals without cords. Except every morning I plug my Air into a Thunderbolt display, and every afternoon I plug my iPhone into my Air to charge it. Of course, Apple will sell dongles—overpriced, naturally—that allow you to do those things.
There’s also no fingerprint reader, like the iPhone and iPad’s TouchID.
But when I opened up the lid and gazed at the 2304×1440-pixel Retina 12-inch screen, those issues faded away. The edge-to-edge display is crisp and bright—a huge improvement over the current MacBook Air.
I’m highly anticipating actual reviews of this thing. My gut feeling1, that undoubtably has been wrong a lot before, tells me that in five years laptops like this one will be the new default, much like the MacBook Air/Ultrabook is the default right now. But just lite the original Air on its first launch, this will not in itself be a compelling product to that many people. It is certainly not the right laptop for my needs.
Pinsamt av högern att låtsas som att det är något dåligt när en diktatur protesterar mot vår utrikesminister, eftersom hon kritiserat dem för deras vidriga behandling av sina medborgare. All heder åt Wallström i det här fallet.