Henrik Carlsson's Blog

All things me.

6:e maj

posted this note on and tagged it with DC Resa USA 2014 Washington DC

Nu är vår första heldag i Washinton DC slut. Vi har sorterat igenom dagens bilder och postat några och Linn har just somnat när jag börjar skriva det här.

Dagen har varit helt fantastisk. Vi började med frukost på hotellets buffé och fick yoghurt, kaffe, te, omelett, frallor och bagels. Därefter begav vi oss i sakta mak nerför Wisconsin Avenue. Vi hade inga tydliga mål för dagen annat än att ta oss ner mot “downtown” och framförallt området mellan Lincoln Memorial och The Capitol.

Washington är den enda staden på vår resa som vi inte har haft några som helst förväntningar på. Bilden nu efter en lång heldag är att det är en fantastisk stad. Den är helt olik New York på alla tänkbara sätt men trotts det är båda städerna underbara. Washington verkar sakna höga byggnader nästan helt. Det är grönt och fint inne i stan. Runt Potomac-floden finns det många vackra platser att sitta och njuta på, både sådana som är skapade för det – parker, uteserveringar etc. – och helt “naturliga” platser.

Vädret har visat sitt vackraste ansikte för oss idag så vi har haft strålande sol och lagom varmt.

Vår promenad nerför “vår” aveny tog oss så småningom in på de kringliggande gatorna i stadsdelen Georgetown. Här är allt vackert, välstädat och känns närmast pittoreskt. Linn har flera gånger under dagen sagt att allt känns litet och “lilleputtigt”, nästan som om ett sagosmåfolk bor i staden, och det ligger något i det. I jämförelse med New York känns allting väldigt smått men även jämfört med andra städer så är många byggnader i Washington, och då särskilt i Georgetown, små.

Efter planlöst flanerande och mycket fotograferande så hamnade vi efter ett tag nere vid floden Potomac. Där satte vi oss i Georgetown Waterfront Park och beundrade utsikten innan vi gick vidare längs flodens strand hela vägen till minnes- och monumentsplatserna mellan Lincoln Memorial och Capitol Hill. Även där blev det många foton tagna och det som gjorde starkast intryck på mig var sektionen i Lincoln Memorial om Medborgarrättsrörelsen och Martin Luther King.

Efter Lincoln, Vietnam, World War II och Washington Memorial så styrde vi steg norrut för att se Vita Huset. Vi kom först till det från baksidan men där var det inte så mycket att se eftersom det var avspärrat ganska långt i från huset på grund av markarbete. Vi vandrade dock vidare tills vi så småningom stod direkt utanför staketet på framsidan. Där knäppte vi, och alla andra turister, många bilder. Efter en stund kom det poliser och bad oss vänligt men bestämt att utrymma gatan och senare även parken som vi backade till. Hela området runt Vita Huset spärrades av, oklart varför.

Ser ni prickskyttarna på Vita Husets tak?

När vi var mätta på att stirra på avspärrningar gick vi vidare i riktning mot FBI-högkvarterat i J Edgar Hoover Building men stannade först längs vägen på Hotel Washington där vi drack drinkar på uteserveringen. Jag drack en Vodka Thyme Lemonade och Linn en Passion Fruit Sangria och vi blev båda väldigt nöjda.

Hoover Building var egentligen inte så mycket att se men det känns bra att ha “bockat av” även den. Som en liten bonus fick jag till en fotosession med en ekorre som kilade förbi oss. En kvinna som gick förbi medan jag fotade hjälpte till genom att mata den och berättade att den alltid brukade vara där utanför FBI-byggnaden och att hon brukade slänga åt den några nötter. När den hade något att mumsa på så blev den ett betydligt lättare mål för mitt fotande.

Stadsturen avslutades med att vi gick till Capitol Hill och därefter tog vi en taxi till Watergate, konstaterade att det inte var så mycket att se och sen slog vi oss ner på Tony & Joe’s Seafood Place och åt middag med utsikt över Potomac. För ovanlighetens skull åt vi både för- och huvudrätt och blev rätt nöjda.

Slutligen promenerade vi upp mot hotellet längs Wisconsin Avenue som visade sig vara ännu vackrare i kvällsmörkret än under dagsljuset. Det var full fart med människor i rörelse och mycket aktivitet i alla butiker som ligger längs vägen.

Väl tillbaks på hotellet så konstaterade vi att vi är oerhört nöjda med att ha valt att besöka Washinton också och att vi hunnit med mycket av “det viktigaste redan”. I morgon blir det en tur till Arlington-kyrkogården och Pentagon och därefter vet vi inte riktigt.