Henrik Carlsson's Blog

1:a maj

posted this note on and tagged it with New York Resa USA 2014

Frukost

Vår första heldag i NYC började med regntunga skyar och kläder därefter. Vi flanerade österut på Delancey Street, på jakt efter någonstans att äta frukost. Första stoppet var på ett Starbucks eftersom det var där vi åt merparten av våra frukostar förra gången vi var här. Dock hittade vi inga goda yoghurtar där nu och ingen av oss hade lust att äta bara bagels till frukost så vi vandrade vidare.

Så småningom kom vi till ett kaffe som heter Little Fox som vi båda tyckte verkade mysigt. Där åt vi “parfait” med granola, frukt och bär, cream cheese bagels och drack te och cappuccino. När Linn fotade maten så erbjöd sig killen vid bordet bredvid att ta över kameran så att både Linn, jag och maten kunde vara med på bild. Vi passade även på att fråga honom om “dricksreglerna” för mindre kaffer som det vi var på.

Brooklyn och Brooklyn Bridge

Medan vi åt frukost tittade solen fram så det första vi fick göra efter maten vad att gå tillbaka till hotellet och svida om. Därefter bestämde vi oss för att gå mot Brooklyn via Brooklyn Bridge. På väg dit fick vi oss en rejäl tur på Lower East Side, området där vi nu bor och där vi inte alls var på vårt förra New York-besök. Bron var lätt att hitta men det var desto svårare att hitta upp på den men så småningom löste det sig också och vi promenerade långsamt över East River, hysteriskt fotograferandes precis som alla andra. :)

Väl över på Brooklyn-sidan så letade vi reda på the Brooklyn Ice Cream Factory som Linn hade läst om i förväg. Där köpte vi jättegod glass som vi avnjöt på bryggorna ut mot vattnet.

Efter glassen strosade vi runt kring bron för att hitta huset som används som “Humphrey Residence” i Gossip Girl. Vi var då osäkra på om vi hittade rätt eller inte med i efterhand, med lite assistans från Google, så är vi säkra på att det är det här huset.

WTC

Vi gick runt ganska länge vid vattnet i Brooklyn och njöt av att bara vara. Sen bestämde vi oss för att gå tillbaka över bron och besöka Ground Zero för att se om det nya World Trade Center-tornet, som hade varit under uppbyggnad när vi var här sist och som vi nu sett i skylinen hela dagen, var klart. Det är lite lurigt med WTC-platsen eftersom tornet syns så väl på långt håll, vilket gör att det som kan känner som ett kort avstånd till det i själva verket är väldigt långt. Det slutade med att vår promenad blev från bron nästan hela vägen tvärs över Manhattan.

Ground Zero, alltså platsen där World Trade Center står och där byggnaderna som terroristerna kraschade in i med flygplan för 13 år sedan stod, är en märklig plats. Det är fullt ös på människor och turister och det sker många byggen runt omkring. Det verkar som att det nya tornet Freedom Tower, som “ersätter” de två tidigare byggnaderna, är nästan klart. Det känns att det här är en viktig plats och att det som hände där förändrade historien för evigt. Jag får samma känsla där som jag exempelvis fick vid Checkpoint Charlie i Berlin.

Lower West Side

Dagen fortsatte sedan med att vi gick de sista få kvarteren till västra stranden av Manhattan. Där följde vi sedan Hudson-stranden förbi många små vackra parker. Vi köpte baguetter och iste och avnjöt en lunch i solen vid vattnet. Lower West Side är nog mitt favoritområde hittills eftersom konstrasterna mellan de livliga finanskvarteren och det totala lugnet vid vattnet, mindre än 100 meter bort, är så stor.

Promenaden tog oss sedan vidare till Battery Park och Manhattans sydspets där vi tog ännu fler bilder innan vi fortsatte nordöst för att så småningom närma oss Brooklyn Bridge igen. Dessförinnan hann vi även med att ta en bild vid vattnet med bron i bakgrunden, på nästan samma plats där vi tog en liknande bild fyra år tidigare.

Kväll

Väl tillbaka på hotellet duschade vi och klädde om och tog sedan en taxi upp till Times Square. Kontrasten mellan de relativt sett lugna kvarter som vi bor i och den totala neon-chocken som är Times Square blev stor den här gången. Eftersom vi passerade ett Toys ’R Us så passade vi på att utöka ressällskapet med en tredje medlem.

Slutligen gick vi något kvarter bort från Broadway och hittade en Italiensk restaurang där vi åt middag och därefter tog vi en taxi “hem”: